Friday, November 6, 2015

animated dreamsi täispikad animatsioonid

kuidagi läks nii, et sattusin 2012. aastal paraja animavõhikuna müürilehele animated dreamsist kirjutama, armusin sellesse festivali kiiresti ära ning olen jäänud sellele sestpeale kaasa elama (ja sest natuke veel kirjutanud).

sel aastal pakuti mulle vaadata kaht dreamsil linastuvat täispikka animatsiooni (kokku linastub neid tänavu vist neli), vastutasuks pidin kirjutama filmidele sünopsised. ma olen elu jooksul igasugu tekste kirjutanud, aga sünopsised ei ühtki, jumal! nii palju tahaks ju teose kohta öelda, aga seda tuleks kindlasti teha lühidalt, ülevaatlikult ja mitte liialt omapäratsedes (millele on mul kalduvus). sünopsis on raske žanr. aga mis seal ikka, sain needki kirja pandud. põhjus, miks ma seda posti siin aga üldse kirjutan, on selles, et mõlemad filmid on mind kummitama või saatma jäänud ja tunnen, et võiksin nende olemasolust siia ka mingi märgi või kuulutuse maha jätta - äkki keegi leiab, et ta tahaks midagi sellist vaatama minna.

ja loomulikult kopin nüüd siia need kaks sünopsist, et pakkuda a) võimalikult head ülevaadet b) ainsat näidet minu kirjutatud sünopsistest ( - ajaloolise tõe huvides).


ADAMA (2015, Prantsusmaa)
Režissöör: Simon Rouby


Prantsuse animarežissööri Simon Rouby esimene täispikk animatsioon „Adama” räägib mitmekihilise loo omast ja võõrast, vennaarmastusest, sõjast ning ühe noore poisi maailma ootamatult kiirest ja valusast avardumisest.

„Adama” tegevus toimub 1916. aastal. Rouby, kes oli ka filmi üks kahest stsenaristist, on ühes seda puudutavas intervjuus aga rõhutanud, et ehkki tegu on tõsielul põhineva teosega, ei ole „Adama” siiski esmaselt ajastufilm. Küll aga tegi akadeemikute perest päit Rouby filmi eel hoolikalt ajaloolist uurimistööd, et leida valitud teema käsitlemiseks võimalikult täpset väljanduslaadi.

Adama elab oma perega ühes tillukeses kaljudevahelises Lääne-Aafrika külas, millest väljaspool käia tähendab kogukonnale halba. Adama vanem vend Samba on jõudnud ikka, mil poisist peab initsiatsiooni läbi mees saama. Sambat tõmbab aga maailm seal väljas ning koduse mehekssaamiseriituse asemel valib ta teenida palgasõdurina Prantsuse armees. Teadmata, kuhu tee viib, järgneb Adama eri märke pidi vennale, jõudes viimaks Verduni Esimese maailmasõja ühele verisemale taplusväljale.

Sarnaselt filmi narratiivile, mis jookseb mitmel eri tasandil, on kihiline ka „Adama” visuaalne külg. Filmi peategelased on loodud käsitisivoolitud savikujude 3D-skaneerimisel, neid saatvad inimsummad ja paigad on aga 2D-kujutised. Lõpptulemus on kvaliteetne ja meeldivat ruumikogemust pakkuv. Filmi värvipaletis toimub järk-järguline liikumine soojadest toonidest külmemate suunas.


Ja nagu nii sageli kõikjal mujal, särab ka „Adamas” ühe narrimütsi all terav ja elu hoidev mõistus.


Animated Dreamsil Kinos Sõprus 19. nov. kell 21.00


VÕLUMÄGI (2015, Rumeenia)
Režissöör: Anca Damian


Ellujäämise põhireegel on tunda ära õige aeg olulise otsuse tegemiseks, teab animeeritud dokdraama „Võlumägi” poolakast peategelane, kunstnik, mägironija ja vabamõtleja Adam Jacek Winkler (1937 - 2002). Tema otsus on mitte nõustuda Nõukogude Liidu korraga, murda piike selle ametnikega ning võidelda Nõukogude-Afganistani sõjas mudžahiidide poolel ehk vihatud režiimi vastu. Nagu iseloomustab oma portreteeritavat filmi režissöör ja stsenarist Anca Damian (keda on varemgi paelunud nö. väikeste kangelaste saatused): Winkler tahtis tingimata olla rüütel, kes võitleb lohega. 

„Võlumäe” visuaalne külg pole mitte üksnes vaheldusrikas, vaid suisa terve mixtape eri stiilidest ja plaettidest, mis peegeldavad ühtviisi nii lugu kui selle vestmise mõningast hüplikkust. Detailidele rõhku panev režissöör Damian reisis filmi tegemise eel Afganistanis ringi, et saada aimu vaadetest, mida koges tema portreteeritu aastaid tagasi. Filmis on kasutatud ka Winkleri enese maale ja fotosid, mis pakuvad ses voolamises omalaadset pidet ning avavad veel ühe ukse Winkleri teotahtelise ja riskialti isiku juurde.

Aga sõda on alati täielik pettumus.





Linastumisaega esimese ropsuga ei leidnudki. Tasub hoida silma peal siin.

No comments: